90cm

Fick denna kommentar om vad jag tycker om tidshoppning i lägre klasser. Iaf tror jag att det var det hon menade.

Tycker att du har helt fel i det du säger om 90 hoppning. . Blir rent av förbannad. Bättre ta sig runt fel fri i 90 än riva och vägra ut sig bara för att man ''ska '' rida över 1, 20 . .även fast man inte ( som så många är), redo för det. . Tycker heller inte att du ska glömma att alla har vi startat någonstans och varför då klanka ner på dom som är på väg upp? En sak i taget och var sak har sin tid. . Eller du kanske hoppade 1, 20 när du började. . Tragisk med sån inställning. Sånt gagnar inte sporten. .

Ja att man kan ha olika uppfattningar om samma sak är bara kul men jag förstår inte riktigt vad hon menar. Jag har aldrig sagt att man inte ska få tävla i 90cm eller nån annan klass heller. Jag har bara sagt att jag tycker det är helt fel att tävla på tid i sådana klasser som jag ser som utbildningsklasser både för ryttare och hästar.
Hon/du säger ju just det. Dom som är på väg upp. Om man är på väg upp kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att man som ryttare på väg upp rider en 90-110cm hoppning på tid. Om man är på väg upp ser man det som utbildning och grund för framtiden.
Så jag vet inte på vilket sätt min inställning inte gagnar sporten för det står det tyvärr inte i kommentaren.
Vi hade en lokal hopptävling i hemmaklubben i Lätt:C och Lätt:B för ponny och häst i söndags. Givetvis hjälpte jag till för att jag är en sån underbar människa som gärna lägger ner massa ideella timmar för att hästar och ryttare ska kunna komma ut och tävla. (Brukar alltid fundera över hur många av dessa ryttare som engagerar sig i sina egna klubbar)
Under denna dagen såg jag ett antal inte allt för fina ritter av ryttare som inte skulle ha ridit dessa klasser på tid.
Då säger vän av ordning: Ja men så är det ju även i 120 och uppåt.
Japp helt rätt, så är det även i högre klasser. Men rättfärdigar det alltså dålig ridnig i lägre klasser?
Om det inte hade varit tidshoppning i lägre klasser och ryttare hade lärt sig att rida med rätt inverkan i lägre utbildningsklasser skulle ridningen i de högre klassrna bli bättre.
Vad jag har förstått(iofs förstår jag inte nåt överhuvudtaget enligt vissa) så har de flestas motivering till att behålla lokallicensen varit att dom bara ska tävla några få gånger om året och då blir det för dyrt med det nya systemet.
Detta får jag inte heller att gå ihop.
Alltså!! Som innehavare av lokallicens ska jag bara tävla ett fåtal gånger om året. Ok så långt är jag med men det är nästa del jag inte hänger med på.
Alltså!! Om jag som innehavare av lokallicens bara ska tävla några få gånger om året hur väl lämpad är jag då att rida en omhoppning på tid? Ja jag bara undrar.

Glömde att jag skulle äta frukost. Ha en bra dag för det tänker jag ha här i Ale, H.


Kommentarer
Postat av: bälla

Upps inte menar du väll mej för så sa jag inte, hade fullt upp med tävlingen i söndags. För mej blir licens avgiften ungefär samma som förrut så det är inte det jag vill babbla om. Jag är en hästtjej på 43 somrar som har ridit så länge jag kan minnas, har tävlat både på ponny och häst upp till MSV klass. Mina glansdagar var nog ungefär när du tävlade själv  eller när du fegade och slutade :o Åren går man skaffar gård, gör karriär, skaffar familj. Fortfarande är jag samma hästtjej som gillar att tävla MEN jag kan inte lägga ner lika mycket tid på träning och tävling som förr men ändå så vill jag tävla. Ska man upp i klasserna krävs det massor ja vet. Det finns massor med sådana häst tjejor som mej. Vi blir fler och fler. Kan inte vi få tävla mot varandra i 110-130 på tid. Mina hästar kan hoppa små hus och är jätteglada men JAG vill inte hoppa högre än 130. Att tro att man ska bli världsbäst o hoppa 160 är liksom förbi. Drömmen är väll amatör touren i Falsterbo! Och vill jag få mej bedömd av domare kan jag rida en L:B dressyr. OBS! 90 cm ska alltid vara clear round. Där går gränsen för att göra en häst oglad.



2011-11-02 @ 11:24:12
Postat av: bälla

Gillar din blogg

90-100 cm ska alltid vara clear round! Basta!

För mej blir licens avgiften ungefär samma som förrut så det är inte det jag vill babbla om. Stilbedömning på allt under 120 skrev du visst?

Jag en hästtjej på typ 40 som har ridit lääänge, har tävlat upp till MSV klass. Mina glansdagar var nog ungefär när du tävlade själv eller när du fegade och slutade:o Åren går man skaffar gård, gör karriär, skaffar familj. Jag är hästtjej som gillar att tävla MEN jag kan inte lägga ner lika mycket tid på träning och tävling som förr. Ska man upp i klasserna krävs det massor ja vet. Det finns massor med sådana häst tjejor o gubbs som mej. Vi blir fler och fler. Kan inte vi få tävla mot varandra i 110-130 på tid. De yngre får givetvis vara med på samma villkor(det fina med hästsport man kan hålla på länge!)Mina hästar kan hoppa men JAG vill inte tävla högre än 130. Drömmen är väll amatör touren i Falsterbo! Och vill jag få mej bedömd av domare kan jag rida en L:B dressyr. OBS! 90 cm ska alltid vara clear round. Där går gränsen för att göra en häst oglad. PS. Kolla in dessa kändisryttare på globen, usch snacka om fel för sporten.

2011-11-02 @ 11:57:31
Postat av: Kristina

Jag har tidigare tävlat på en handfull lokala tävlingar årligen och har inga högre ambitioner som tävlingsryttare och jag kan tro att det finns en hel del tjejer i vuxen ålder som är nöjda med att tävla på 90 cm - 1 m bara för skoj skull. Jag blev minst sagt förvånad när jag läser om den prishöjning som det nya licenssystemet innebär! Knappast morot för att fler ska våga sig ut på tävlingsbanorna då endagslicens i princip kostar lika mycket som tidigare lokal licens för oss "medelmåttiga" som ändå tycker att det är kul att komma ut på tävling!

Ännu mer bekymrad blir jag när jag läser här i bloggen att jag tydligen enligt vissas uppfattning tillhör en kategori ryttare som helst inte ska vara ute på tävlingsbanan alls eftersom jag inte törs hoppa 120-130 cm och inte heller äger en häst med den kapaciteten. Hästmagazinets bloggare dissar hobbyryttare! Ja, det kanske är patetiskt med oss vuxna som fortfarande håller på med hästar trots att vi inte nått upp till toppen och inte heller har förstånd att lägga ner intresset utan far och fjantar på bara för att vi tycker att det är så himla trevligt och underhållande med hästar och ridning... Men det kanske ska vara så att man bjuder in med armbågen till tävlingsbanorna för att det är för trångt där idag så det är bättre att bara satsa på eliten och de som inte är av "rätta virket" ska sorteras bort direkt istället för att "inledas i frestelse" att dela i tävling när de ändå aldrig kommer att "bli något av dem"? Trodde att ridsporten blivit mer öppen för alla och inte en "snobbsport", men Stallpolisen verkar vilja hålla den exklusiv...

2011-11-02 @ 14:15:15
Postat av: Kenth Wasserman

Kristina, precis sådana som dig handlar denna debatt kring licensprishöjning och TÄVLA på 90-100 cm.

Du är i det här sammanhanget lika viktig på tävlingsbanan som de som rider 150-160 för utan en jädra massa som dig skulle inte de ha kommit fram heller, så som borde tacka dig eller er alla! Stallpolisen verkar tro att RGB och hans polare bara helt plötsligt "ploppade upp" utan att omgivningen gav dem möjligheten när det är helt avgörande att ALLA finns till för att skapa sådana som Angelica Augustsson.

Hon hade inte mäktat med att göra sin karriär utan att alla vi andra "blåbär" betalade vår start för vilken tävling skulle hon då åkt på???

Svensk ridsport har varit en folksport i några decennier och det vill man ändra på fr.o.m i år, varför då undrar jag?

2011-11-02 @ 23:05:06
Postat av: Trix

Kära "Stallpolis", du är uppenbarligen en av dem som avfärdar alla oss som skuttar runt på 90-100cm och inte går högre. Vi är ju inga "riktiga" tävlingsryttare gudbevars och borde vara nöjda med att aldrig få tävla på riktigt. Att åka iväg på tävling och starta 90-klass utan att få TÄVLA, utan bara rida en meningslös CL (kan lika gärna åka på en P&J och slippa betala licens mm) är inte särskilt roligt efter x antal gånger. Förbundets fullständigt idiotiska motivering till licenshöjningen "det finns då fler tävlingar att välja på", hur hjälper det oss när vi inte startar högre än på lokal nivå?

Resonemangen att 90-100 bara ska vara "utbildning" eller "ett steg på vägen" är så övermåttan nedvärderande och en ren "von oben"-attityd.



Jag har ridit min första stilbedömningsklass någonsin nu i höst och det tänker jag INTE göra om.

Inte för att jag fick dåliga siffror, utan för att de som vann satt på erfarna hästar som bara tuffade på och där ryttaren endast behövde tänka på att sitta snyggt. Det är en skymf mot de yngre flickor och pojkar som inte har den typen av häst, utan kämpar och gör ett strålande jobb, men där rundan tyvärr inte ser ut som en amerikansk stilhoppningsklass.

2011-12-02 @ 13:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0