Fattar inte riktigt.

Kan nån förklara för mig hur Ridsportförbundet tänkte när dom bestämde sig för några år sedan att det var farligt att tävla med en jacka med luva/huva på jackan?
Att låta alla som tävlar använda vilken sorts stigbygel som helst ser dom tydligen inte som ett säkerhetsproblem men att rida med huva var tydligen det.
Nu tänker ni att, so what, dom har ju tagit bort den regeln. Ja det har dom men jag återkommer ändå till kärnfrågan. Hur fan tänkte dom?
Jag har ingen statistik att luta mig emot men har sett tillräckligt både på träningar och tävlingar för att komma fram till att det var ett väldigt konstigt beslut. Skulle vara bra om man fick reda på vilken sorts statistik dom använde.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det finns en statistik som visar på att det sker fler olyckor med huvor/luvor än med icke säkerhetsstigbyglar.
Varför inför inte förbundet att krav på att man måste rida med säkerhetsstigbyglar? Efter att hållt på i den här branschen både som ryttare och förälder har jag svårt att förstå logiken.
Nä inför snarast en regel att alla som tävlar måste använda säkerhetsstigbyglar.
Dax att lägga sig och sova. Blir en lång dags resa till Spa i morgon, H.

Kommentarer
Postat av: Anna

Håller helt med dig ang stigbyglarna! Jag kan villigt erkänna att jag allt som oftast ridit utan väst (utom på unghästar eller okända). Men mina säkerhetsstigbyglar vill jag inte vara utan (och hjälmen).



2011-08-24 @ 08:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0