Frukostreflektion

För att nå framgång i de flesta sporter är det många parametrar som ska fungera. Tror ändå inte att det finns nån annan sport som är så komplex som hästsporter och specellt då hoppning som ligger mig närmast hjärtat. Visst är det hårt arbete parat med talang och ändå mer hårt arbete som föder framgång även i dressyr men hoppmomentet där du som ryttare ska ha den optimala avsprångspunkten ger hoppningen den lilla extra kryddan.
De viktigaste ingredienserna för att nå framgång är:
Hårt arbete
Hårt arbete
Hårt arbete, Man kan inte tro att man nå framgång om man inte är beredd att tugga taggtråd. Alla dagar i veckan. Att själv rida sina hästar några dagar i veckan och sen låta mamma/pappa/hästskötare sköta träningen resten av vecka är garanterat ingen väg till framgån oavsett hur bra och dyra hästar man köper.

4 Bra hästar. Finns det tillräckligt bra avel i Sverige för att vi ska kunna hävda oss internationellt? Hur många av sveriges uppfödare har varit på tävlingar utomlands och tittat?

5 Bra tränare. Tävlade själv på 70-80 talet. När man idag besöker en lokal eller regional tävling kan jag bara säga en sak. Ridningen har inte utvecklats överhuvudtaget. Snarare tvärt om. Det är skrämmande att se hur ridningen under de senaste 20 åren snarare gått bakåt än framåt. Som jag ser det måste det bero på att tränarna är alldeles för dåliga. Det är ju tränarna som utbildar ryttarna.

6 Begåvning/talang. Det är inte ett absolut måste att ha en begåvning men det underlättar definitivt att ha ett medfött "öga"

7 Pengar. Är inte ett måste för att nå framgång. Är man inte beredd till de tre första ingredienserna spelar pengarna ingen roll. Angelica A. har med största önskvärda tydlighet visat att man kan komma hur långt som helst med 3xhårt arbete och begåvning.

8 Förbundet. Förbundet ska jobba för sportens fortlevnad och utveckling. Har lite svårt att känna förtroende för ett förbund som tycker det är viktigare att ryttare ska rida med jackor utan luva är att ALLA ska änvända säkerhetsstigbyglar. Kan inte heller förstå hur man som förbund fortsätter med att tala om att ridsport är den största tjej och kvinnoidrotten. Hur kan man tro att media och sponsorer någonsin kommer att satsa på en tjejidrott? Nä sluta kalla det tjejidrot för det är ingen tjejidrott. Det är däremot sveriges största demokratiska idrott. Och jag skulle även kunna tänka mig att det är den av de största individuella idrotterna i Sverige.
Alltså finns det mycket bättre infallsvinklar är att kalla det för en tjejidrott. Och så undras det varför det är så få killar som rider. Jo tjena.

Finns ett antal delar till samt att jag även kommer att utveckla mina funderingar vad gäller redan skrivna ingredienser.
Måste jobba lite också.
Har insett att nu när jag lossat handbromsen så är singellivet ovärdeligt för mig.
Hoppas herr chefredaktör blev nöjd nu
Full fart spar tid, H.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0