Stöld eller rättare sagt lån.

För en vecka sen blev jag väldigt besviken på en person och av nån underlig anledning sitter det kvar än idag. Det stjäl en fruktansvärd massa energi av mig. Tillräckligt mycket för att den rätta inspirationen till att blogga inte ska infinna sig. Hur gör man nu då i dagens samhälle för att ge igen på nån som har gjort en rejält besviken? Jo det finns en makalöst effektivt sätt att straffa personen ifråga. TA BORT DEN FRÅN FACEBOOK. Finns det nåt bättre sätt? Bara en sån där internetsmäll, tjong.
Ja herre gud hur korkad är man inte ibland?
Ska jag va riktigt ärlig tror jag inte den har märkt det och än mindre bryr sig.
Brukar tala om för folk att hata är nog det mest bortkastade man kan göra eftersom den man hatar har oftst ingen aning om det och därmed är det bara en själv som kan må dåligt av det och därmed förlorar man bara massa energi som kan användas till nåt mer kreativt. Och att göra som jag gjorde var nog minst lika dumt men gjort är gjort.
Pga av detta har jag alltså ingen inspiration att skriva nåt och har därför stulit eller lånat ett inlägg som min dotter R gjorde i sin blogg i början på året.
Är som sagt tidigare både lat och miljömedveten och har faktiskt ett väldigt stort ego. Rs inlägg är en bra egoboost för mig så därför lägger jag in den här.

Pappa - Ridning är ingen exakt vetenskap

Har funderat massor idag, hur mycket som helst faktiskt, på allt. Bl a på ridning, på varför en del har de åsikter som de har eller varför de gör som de gör? Som min far brukar säga, ridning är ingen exakt vetenskap, man kan göra det på många olika sätt och många sätt är rätt.
Jag vet varför jag gör, tycker och reagerar som jag gör: Min far.
Han har verkligen präglat mig och min syn på hästhållning, T ex Jag har ofta lite stressigt i stallet då man ska hinna med flera hästar och skola osv, så finns människor som, klagar kanske är fel ord, men påpekar att jag inte borstar särskilt mycket. Jag har alltid fått höra av min far och även min faster, (som även hon har TYP samma syn på ridning som pappa) att det är bättra att rida 10-15 min extra än att borsta 10-15 min extra, man lär sig rida av att rida inte av att borsta.
Det var kanske ett dåligt exempel men men ....
När jag rider försöker jag alltid att lyssna på min far eftersom att jag vet att hans tankar är värda att lyssna på och hans kunskaper hjälper mig, ibland är det svårt eftersom att jag är verkligen en "känsloryttare" jag har svårt att koppla bort min känslor och de spelar allt för stor roll i min ridning, men även det faktum att han är min far. Men jag vet ju egentligen att det han säger är rätt och det blir alltid bra när jag gör som han säger (nu kommer han bli mallig!) men han har faktiskt alltid rätt.
Han har ju trots allt tävlat 150 på en häst han har tagit fram själv och han har ridit och tävlat i hela sitt liv. Jag och pappa har än så länge tagit fram en häst, som inte kunde hoppa, till att gå 130 och Nicke som visserligen kan hoppa men vi tog honom från inget till 140 (men såklart med hjälp av med flertal andra tränare)
Han har väldigt bestämda åsikter om saker min far och han kan verka dryg men hans åsikter är bestämda för han vet att det är rätt, jag vet det också för jag har fått det bevisat för mig om och om igen. Har jag en fråga om hästar, går jag till min lilla besserwisser till pappa oavsett om det handlar om hjälptyglar,bett eller foder. Hans åsikter låter alltid så logiska.


Det är så många som är emot skarpa bett och tex gramaner men dom har egentligen inga vettiga förklaringar (enligt mig!) jag tycker att dom är som politiker, för att deras egna åsikter ska låta så bra som möjligt, tar dom de värsta exemplena som finns mot det som de är emot. tex någon som är emot gramaner kan säga: Gramanen får hästen att böja på nacken men ger ingen bakbensaktivitet, hästen böjer på nacken och ryttaren är nöjd. Graman förstör. Jag säger BULLSHIT!
Jag rider själv en del med graman och det är klart att gramanen inte ger bakbensaktivitet gratis, men vad tusan det gör ju inget? Jag tycker att en graman blir vad man gör den till! Det finns extremfall som drar ihop sin häst i en graman o blir nöjd men det finns SÅ MÅNGA som inte gör det! Att rida med en graman är inget nederlag som min far säger, det är en hjälp. Om man behöver hjälp, varför inte ta den? En graman kan få hästen mer avslappnad och det går fortare att arbeta hästen, istället för att börja passet med en häst som är lång och har huvudet uppe i taket så börjar man med en häst som har huvudet där den ska ha det. På med en massa skänkel, var förbaskat mjuk i handen handen och det blir kanon, man orkar rå på en stor häst på 600 kg på ett helt annat sätt, det är ju bara att länga på gramanen efter hand för att kunna ta av den sedan.
Är det inte bättre att rida med en graman och jag får min häst att arbeta rätt än att sitta och skava runt på en stjärnkikare som inte har några alls planer på att arbeta rätt den dagen ?

Sen med skarpa bett, samma sak där. Människor säger att det är en genväg, istället för att rida dressyr/markarbete och få hästen att gå rätt så tar man ett skarpt bett och problemen är ur världen. Det är så många som håller fast vid sina vanliga bett som kanske egentligen borde byta? Det finns många som menar att man är "dålig" om man rider på ett skarpt bett.
Jag säger såhär: Att rida till en häst i dressyren/markarbetet går inte på en vecka, så ska jag då sluta hoppa/tävla bara för att jag inte rår på min häst där och bara satsa på markarbetet, vilket skulle göra att jag kommer ifrån hoppningen? Eller ska jag fortsätta trimma min häst på vanligt bett på marken och sedan sätta på ett skarpare bett när jag jag hoppar tills jag klarar av min häst så jag kan bettsla ned till ett vanligt bett så småningom? jag röstar på alternativ 2! Så kan man ju säga såhär också, vad är bäst: att man sliter och drar i sin häst på ett vanligt tränsbett eller att man rider med superfina och supersmå hjälper på ett tex pelham?
Ta en av världens bästa ryttare tex Meredith Michaels-Beerbaum, hon rider ALLA sina hästar på ett skarpt bett för att kunna rida med så små hjälper som möjligt, och hon är verkligen inte dålig!!!!!!!!!!!
Jag rider ju hellre som henne, med fina hjälper på ett skarpt bett än att vara bestämd på att vanliga tränsbett är det bästa även om man inte riktigt klarar av det och man drar, sliter och sågar sin häst i munnen.

Att använda hjälpmedel är inget nederlag, sakerna finns för en anledning eller är jag helt ute och cyklar?

Och så vill jag bara säga tack till min pappa, jag gör det inte tillräckligt ofta... Tack!



Ja det är bra med barn som kan lyssna men ändå ha egna åsikter och tankar.
Nu är det dax att ta kväll och gå igenom komihåglistan.
Nu är det två dagar kvar till Spa, H.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0