En liten fråga eller "Som fan läser bibeln".

Vad är det i tävlingsmomentet i 90-110cm som är så utmanande?
Vad i detta tävlingsmoment är det som lockar så mycket?
Hjälp mig att förstå.
Jag är absolut inte sämre än att jag kan ändra mig om bara argumenten är de rätta. Alltså argument som garanterar att tävlandet i dessa klasser framför allt är baserat på hästens bästa.
Att säga att jag inte vill ha ekipage som tävlar lägre än 120 behöver jag egentligen inte kommentera eftersom jag aldrig har skrivit nåt sånt. Har bara efterlyst ett annat sorts tävlande än det vi har idag. Den som har läst alla mina inläg och läst alla meningar har med största sannolikhet förstått det. Att lägga ord i min mun är lite på gränsen till barnsligt.
Efter att stått på banan en hel dag med Lätt:C och Lätt:B, ponny och häst och sett och hört mammor smacka som besatta på sina barn som ändå rider så att ponnysarna ligger i kurvorna är inte god ridning. Detta är för mig ett faktum. Tror aldrig att någon kan hitta tillräckligt starka argument till att vi ska behöva ha den sortens ridning.

Är just nu i skrivande stund på träning för Albert Voorn(googla) med R och Lilleman. Om alla i Sverige fick möjlighet att rida för honom eller iaf chans att lyssna på hans träningar skulle problemet med dålig ridning försvinna eller iaf minska radikalt.
Att med så små åtgärder kunna göra så mycket har jag inte någonsin upplevt under mina dryga fyrtio år i hästbranschen.
Att från igår till idag se helt makalösa förändringar på både hästar och ryttare får mig att känna, om inte en helt religiös känsla, så iaf så nära man kan komma.

Dax att slita sig från datorn och gå och titta på dagens sista grupp, H.

Kommentarer
Postat av: Kenth Wasserman

Det var änna som lite fräckt att du varit på mindre än 2 kms avstånd från min lilla gård och jag var och kikade på Albert en stund mitt på dagen idag. Tösen skulle ha varit med men Mia´s SMS hade inte kommit fram så vi missade att Albert var på plats dessa dagar.

Oavsett så har du hittills försvarat allt som förbundet har gjort och beslutat och som till stor det står tvärtemot åsikterna hos de som besluten rör och det var därför jag antog att du skulle försvara ytterligare ett "minst sagt tveksamt" beslut till av förbundet - att focka Johan, och jag har inga antaganden då jag själv pratat med Johan en timme för att få reda på vad som förorsakat brytningen. Skälen skulle du gilla...

Nåja, det är med hoppning som det är med fotboll i på 10-årsnivå, endera räknar man mål eller så är det betydligt färre som deltager... skitenkelt....

Det skulle inte vara många som ställde upp, varken i laget eller som ledare, om det lag vann som sprang vackrast och just därför räknas målen även på denna nivå. Det mätbara gäller för övrigt ponnygalopp och ponnytrav också....eller kaninhoppning....

Men man kan ju tävla i musik, eller, och det är ju ren bedömning. Om jag tycker att det är tävling...nja ytterst tveksamt....

Vi får väl se om jag har tid att komma ner och kika imorgon och jag lovar att säga hej till er i så fall!!

Lycka till imorgon.

2011-11-02 @ 22:44:45
Postat av: Tjôtige Wasserman

Jag kom just på att vi är överens om två saker här i världen och det är: 1. Hästen välmående är avgörande och 2. Albert Voorns träningar är extremt stillsamma och givande på ett sätt som är svårt att förstå. I augusti var det en ryttare som red ut glädjegråtandes efter att ha testat ett litet, litet men ack så avgörande tips från Albert. Lite religiöst var det...(jag får gåshud när jag minns tillbaka)

Men tro nu inte att vi är kompisar för det :-)

2011-11-02 @ 23:24:33
Postat av: Lena

Efter att ha läst lla kommentarer - så vill jag hålla med polisen om att - det är väl ingen som vill förbjuda tävling på 90-100?? Tycker också att det inte ska hoppas på tid i dessa klasser ha bed A+A i 2 faser. Enligt TR får det inte vara något annat än CR / A i 90/LättD- Så diskutera tidshoppning i 90 är onödigt. Anledningen till att vi vill rida fort är väl att vi vill ha en rosett. På detta sätt får alla duktiga felfria ekipage en segerrosett. Utan att rida för allt vad tyget håller. Inget sagt om att det ska vara stilbedömning! Från 115 (Lätt B+) får det förekomma A:0 enligt TR III mom 352. Så A:0 ska det ej finnas i lägre hoppning först i omhoppning (bed A1:a) eller fas i 2. Men då måste man i varje fall visa att man kan rida fas 1 felfritt. Sen vet jag egentligen inte om man ska kägga så mycket energi på detta. Alla vill inte lära sig rida och förhoppningsvis sitter de som inte vill på hästar som inte är alltför bra - andra vill lära sig och de kommer ta hjälp av bra tränare och bli bättre några kanske även når till RGB nivåer :) Avslutningsvis vill jag säga att jag såg Albert Voorn tävla 1982 - han var bra då och är det som sagt fortfarande.

2011-11-03 @ 11:40:11
Postat av: Kristina

Vad är det i tävlingsmomentet i 90-110 cm som är så utmanande? Ja du, förmodligen ligger inte utmaningen i höjden utan utmaningen är prestationen att ta sig runt en bana felfritt och den tillfredsställelse det skänker dig vad gäller upplevelse och samarbete med din häst. Beroende på din egen och hästens utbildningsnivå/kapacitet så spelar det nog ingen roll ifall det handlar om en klubbhoppning på 50 cm eller en nationell 1.50 hoppning. Fotbollslagen i division 5 upplever säkert en utmaning i sina matcher och lika stor glädje (kanske till och med större) än dem som spelar i Allsvenskan när de lyckas göra mål. Att sedan inte matchen är lika spännande, snabb och färgsprakande för publiken är väl en annan femma, men det förtar knappas upplevelsen för spelaren som befinner sig på planen och lyckats göra mål i sitt lilla klubblag. Utan breddverksamhet kommer inte heller någon spets, likväl som att eliten behövs för att skapa förebilder och intresse för en sport. Det är inte säkert att det är den som har den dyraste utrustningen, "bästa" hästen och tävlar i den högsta divisionen som är den lyckligaste och får det "mesta" ut av sin tävlingsupplevelse eller ridningen överhuvudtaget. Vi har alla olika förutsättningar och målsättningar i livet, och tur är väl det...

2011-11-03 @ 15:53:23
Postat av: Mia, Ale Ridsport

Hej,

håller helt med. Stilhoppning bwehövs, men instämmer i att i Sm och andra större mästerskap skall man hålla sig till normal bedöming. Sedan borde även klasser med optimaltid införas. Håller jelt med om Albert Voorn kommentarerna! Han är en levande legend!

2011-11-03 @ 16:33:51
URL: http://www.aleridsport.nu
Postat av: Kattis A

Om du håller på att utbilda din häst (eller inte själv har varit ute och tävlat så mycket) är det en 0,90-110 banor perfekt att börja med. Alla behöver träna på att tävla; både häst o ryttare, så enkelt är det!

2011-11-08 @ 12:45:52
Postat av: Stallpolisen

Kattis A. Vet inte riktigt vad du menar. Jag har hela tiden sagt att 90-110 ska vara för utbildning för hästar och ryttare. Om det var nu en känga åt mig det du skrev. Om man orkar läsa allt jag skrivit ser man helt klart vad jag tycker.

Henrik

2011-11-08 @ 13:08:55
Postat av: Mia

Jag har absolut inte följt debatten, men här kommer mina tankar! Har under en längre tid arbetat med hästar på internationell nivå, hoppning såklart ;). Efter att ha tillbringar nästan tio år utomlands kommer jag hem till Svedala, åker på en lokal tävling och jag lovar jag skulle aldrig GÅ in på en framhoppningsbana under 90-100 cm klasserna, finns bara ett ord KAOS!! Eller två ord LIVSFARLIGT KAOS!Här tycker jag att det är oansvarigt för den som är just ansvarig för ekipagen, likaså arrangörerna. HALLÅ RIDSVERIGE OCH ALLA "RYTTARFÖRÄLDRAR" här har NI ett ansvar att fostra unga ryttare till JUST ryttare!

2011-12-06 @ 09:40:55
Postat av: Karin

Nu har vi väntat länge nog, länge nog, länge nog..... Vi är många som saknar dina inlägg i debatten. Snälla! Skriv mer. Det är underhållande och tankeväckande att läsa det du skriver och många goa skratt har det blivit. Mvh Karin

2011-12-16 @ 09:54:09
Postat av: Kalle Nilson

Instämmer fullt med föregående talare....

2011-12-16 @ 11:25:11
Postat av: Karin

Vi kanske behöver börja utmana herr stallpolis för att få igång honom igen. Får väl leta reda på något.... Har ni andra något bra och intressant ämne som kan trigga igång skrivlusten? Hmmmm...tänka....tänka

2011-12-16 @ 11:37:51
Postat av: karin

De som anser att de är på väg någonstans kan passera fd LD-LB utan att rida fort. Det är inte tvunget att flängrida i omhoppningen om man "bara tränar". Men min erfarenhet är att elitryttarna ofta dyker upp och "rider skiten ur" de andra på lokala och regionala tävlingar så fort det är en tävling med fina priser. Inga föredömer där inte...

Att det inte skulle vara roligt eller mindre värt att tävla LB eller lägre tycker jag är översitteri. Vi är många som inte har resurser (tid, pengar, hästar, tränare) att tävla på högre nivå eller att låta våra barn göra det. Visst är det roligast om den som rider snabbast också rider väl, men vad det är kan inte ens stilbedömningsdomarna komma överens om. Antal fel och tid är mätbart och lika för alla. Min dotters lyckligaste dag var när hon vann en liten stalltävling. Hon har en bra (men svår) ponny och är enligt sponsra henne (eller hennes systrar) till högre än LB. Den som kan vara glad för lite har mycket att vara glad åt...

2011-12-27 @ 17:49:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0