Reflektioner

Sitter i hushållsbilen på en parkering i Södertälje. R och Lilleman har gått en 120 idag med ett ner och det var godkännt. Det blev lite krig mot tvåan och då föll den annars var allt till belåtenhet. Tävlandet är träning i år och tillsammans med övrig träning satsar vi på utomhussäsongen 2012. Det är det långa målet vi har.

Måste be om ursäkt vad gäller lokallicenskostnaden i år kontra nästa år. Jag trodde(hade inte gjort min läxa)att licensen kostade 150.00 men givetvis kostar den 200.00. Alltså blir höjningen inte 500% utan bara 375%. En avsevärd skillnad. Detta gör att alla som vill fortsätta att äta hamburgare iaf kan unna sig en dito per månad om den procentuella höjning på dessa gourmetmåltider skulla vara densamma.
Kan inte förstå hur motståndet mot höjningen kan vara en princip. I min värld bör ett ståndstagande mot bestämmelser byggas på logik, sunt förnuft och inhämtande av information. Jag tycker att klargörandet från förbundets sida rätade ut de flesta frågetecken. Alltså som jag sa från början när folk reste sig upp på FB och sa NEJ. Vänta och se. Tanken att alla starter som görs i Sverige ska finnas med i ett register låter som en alldeles utmärkt idé och räcker som argument för mig som motiv för en höjning.

Måste även be om ursäkt om utlandstävlingslicensen. Idag kostar den 2000.00 inte 1000.00 som jag trodde(dålig av mig igen). Detta innebär också att höjningen inte blir så hög. Och för dom som bara vill tävla ett fåtal gånger finns engångslicensen och då hålls kostnaden nere.

Nåt som skrämmer mig är konkurrensverkets nya giv vad gäller motorsporttävlingar. Efter att farit Sverige runt i sju år med äldste sonen på Gokarttävlingar ger det mig en tankeställare. Om tävlandet ska släppas fritt och inte vara sanktionerat av Bilssportförbundet då undrar jag, vilket reglemente ska då gälla?

Samma sak skrämmer mig när folk verkar bli överlyckliga om samma sak ska "drabba" ridsporten. Vilket reglemente ska gälla om alla tävlngar släpps fritt?
Yes nu kommer tävlandet att bli billigare! Varför skulle det bli det och på vilken bekostnad? Idag arrangeras de flesta tävlingar av klubbar med ideellt arbetande funktionärer. Hur ska det kunna bli billigare om det kommer in andra aktörer?
Vad kan man dra in på vad gäller kostnader?
Uppstallning? Nä den kostnaden blir nog densamma.
Elen på meeting? Nä den kostnaden blir nog också densamma.
Startavgifterna? Nä inte dom heller antagligen eftersom det är dom som är arrangörens inkomst.
Veterinäravgiften? Ja kanske om inte jordbruksverket kan bestämma även om tävlingar som inte är sanktionerade av förbundet.
Alltså är det säkerheten som man kan dra in på:
Domare
Överdomare
Banbyggare
Sjukvårdskunnig personal/ambulans
Det är ju dessa delar som kostar pengar. Är det dessa tävlingar vi vill åka på? Kan garantera att R inte kommer att få åka på tävlingar som inte håller samma höga säkerhetskrav som förbundet ställer på arrangörer idag.
Kommer med stor spänning att följa fortsatta diskussioner på diverse forum. Bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att inhämta information och åsikter och kanske inte ha allt för mycket förutfattade meningar(mmm jag vet, kastade en liten kniv i gummibåten men är inte sämre än att jag kan ändra mig om argumenten är tillräckligt övertygande).

En liten reflektion om Nej till still (kunde inte låta bli). Trots att R har ridit sen hon knappt kunde gå måste jag ändå säga följande saker när jag hjälper henne med ridnïngen: Titta upp, in med armbågarna, slappna av i axlarna, ner med hälarna etc. Detta säger jag inte för att hon ska rida snyggt utan enbart för att hon ska kunna inverka på sina hästar på ett optimalt sätt. Detta har inget med dressyr att göra och så som jag har fattat det är det delvis denna sortens ridning som efterfrågas vid stilhoppning. Alltså skulle förbundet enbart kunna byta namn på bedömningen från Stilbedömning till nåt annat så kan de som är emot Stil fortsätta att vara emot nåt som inte längre kommer att finnas.

Dax att börja fixa kvällsmatem. Ha en underbar kväll, H.

Kommentarer
Postat av: Anna

Kan vi inte kalla det hoppryttartest istället för stilhoppning? Tänkte på de nya dressyrryttartesten, bara en tanke.



Håller helt med dig angående stilhoppning, däremot tycker jag det är synd att många kommer hoppa över att lösa licens pgr av höjningen.



Jag hade kunnat betala några hundringar till för min regionala licens istället, för då är man ändå igång och tävlar en del när man väljer att lösa en sån.

2011-10-14 @ 20:11:10
Postat av: Mallan

Har precis hittat din blogg och vill tacka för dina nyanserade och kloka inlägg. Håller helt med dig både angående licenser och stilhoppning. Råkade bevittna en landslagsträning (ponny) under året och kan säga att på backen rider mina ridskoleelever bättre, Jag trodde ärligt att flera av ungarna skulle ramla av när de skulle trava. Och flytta för skänkeln, vad är det??

2011-10-15 @ 13:21:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0