Ryktet om min död................

........är betydligt överdrivet även om det säkert finns de som önskar att det var sant. Anledningen till min tystnad, eller rättare sagt anledningarna, är flera. En anledningen är att det har kommit in nåt nytt i mitt liv. Nu skulle allt bli så bra sa dom, ja tom mina barn verkade tillfreds med min nya situation.
Vet inte om hon verkligen har gett mitt liv nåt nytt innehåll. Efter 10 dagar tillsammans kan jag bara säga att det gått sådär. Har iaf sagt att jag tänker ge vårt "förhållande" en dryg vecka till. Kommer vi inte bättre överens då är det nog slut och jag återgår till mitt gamla enkla liv och ger henne till nåt av mina barn.

Nu har Ridsportförbundet kommit med licensnyheter inför nästa år och det har tydligen skapat ett ramaskri bland vissa ryttare. De som tidigare har kunnat tävla på lokal nivå måste hädanefter köpa en "vanlig" licens för 750.00 ist för 150.00. Ja priset för en licens ökar då fem gånger och det kan ju tyckas vara mycket men allvarligt talat. Har man inte råd att lägga 600.00 till på sin sport bör man nog överväga om man ska tävla överhuvudtaget. Om man lever så på gränsen rent ekonomiskt är ridning nog inte den sporten man ska hålla på med. Iaf inte på tävlingsnivå.
På Facebook finns det grupp som är emot denna ökning av kostnaderna och dom har redan över 2000 medlemmar. Såg ett inläg av en mamma som hade två döttrar på landslagsnivå som ondgjorde sig över att den internationella licensen från årsskiftet skulle kosta 4000.00. Hon ställde då frågan var skulle dom få dessa 8000.00 ifrån? Jag ställer då frågan till henne hur kan en ökad kostnad på 6000.00 (kostnaden för två gamla licenser borde vara nästan 2000.00 vilket innebär en ökning med 6000.00) kullkasta deras planer på utlandstävlande? Om deras budget är så begränsad ska dom inte tävla utomlands.
Om jag inte missminner mig var kravet från landslagsledningen inför detta året att alla som ville rida i landslaget skulle tillbringa viss tid i södra Europa på en av tourerna i Italien och det vet de flesta att vara där och tävla några veckor är inte billigt. Hur kan man ens överväga att satsa på att rida i landslaget om man tycker att licenskostnaden får så stor inverkan på tävlingsekonomin?

För min bloggs del hoppas jag att det blir fortsatt mycket prat om de nya licenspriserna.

För R´s del blir licenskostnaden någon hundralapp billigare men det har inte nån avgörande betydelse huruvida vi ska tävla eller inte. Samma gäller hästlicenserna. Att förbundet måste få in pengar är ju ingen hemlighet och licenserna är vad jag tror en stor inkomstkälla.

Nu ska jag åka till stallet och kolla på hoppträning för R och Lilleman. Det är deras första träning på några veckor eftersom Lilleman har haft en kort viloperiod.

Sköt om er, H.





Kommentarer
Postat av: Kalle Nilson

Jösses !!

Jag hoppas verkligen ditt inlägg ovan är en ironisk provokation för att skapa debatt. Frågan är inte OM man har råd att betala 750 kr i licenskostnad i stället för 150 kr. Den stora frågan är vad man som ryttare på lokal nivå får ut av dessa pengar speciellt de duktiga ryttare som kanske inte har så bra förspänt ekonomiskt INGENTING. Däremot får de som vekligen har råd att köpa hästar i mångmilijon-klassen och har råd att ligga på Rivieran och rida i flera månader mer genom stöd från förbundet. Hade dessa pengar gått för att stödja bredden "underifrån" tror jag att de flesta hade sett positivt en sådan höjning. Det ifrågasätts alla redan idag var ryttare på lokal nivå får ut av sina licenspengar från förbundet NADA !! Jag tycker ditt inlägg bara föder de fördomar som många har av ridsporten, att den är en snobbsport för rikemansbarn och deras föräldrar.

2011-10-05 @ 12:07:37
Postat av: Lena

Håller fullständigt med Kalle Nilsson! Jag är ensamstående mamma med dotter som vill tävla. Jag jobbar så mycket jag kan för att det ska gå ihop med allt och vi avstår semestrar och dyra kläder och andra nöjen. Och 600 kronor är mycket för oss! Tycker inte att vi får ett dugg för alla dessa licenspengar som RF plockar in. Har kompisar vars barn spelar fotboll och där kostar det knappt ngt. Även deras träningar är gratis då tränarna ställer upp ideellt. Borde fått in dottern på fotbollsspåret istället.

2011-10-06 @ 23:52:27
Postat av: Anna

Fördomarna måste väl få gro, annars blir det inte debatt. Vi tävlar en hel del i Tyskland.Har inte lust att lägga massa extra tusenlappar på ett förbund som inte sköter sej. Vårt förbund har inte gott rykte ute på tävlingsplatser, inom vår gren.



För egen del ser jag det som katastrof med extra kostnaden för de nya och osäkra. Varför inte ta en avgift/tävling istället då. 150:-/start är hutlöst för den som vill testa och kanske bara tävla lite då och då. Vi som tävlar mycketska vara glada för varende en som kommer ny, det gynnar oss. Då kan vi inte låta dem betala för oss.

Nästa är hästlicensen. Låt hästar tävla på sina reg.nr så behöver vi inte ha ett extra tungrott system.

2011-10-07 @ 12:23:33
Postat av: Louise

För oss som bara tävlar på lokal nivå några få gånger om året är detta väldigt mycket pengar för oss!! Handlar inte om att vi inte har råd utan att vi inte har lust att betala för något man inte använder..



Alla som löst lokal licens är ute på just lokala tävlingar, varför ska man då behöva betala för en regional när man vet med sej att man i nuläget aldrig kommer ha nytta av den...



Antingen är du en sån hemsk ponny pappa som alla avskyr med pengar så du kan strö dom hej vilt omkring dej eller så är du bara allmänt pantad... I vilket fall borde du hålla såna här åsikter för dej själv!!!

2011-10-07 @ 13:21:01
Postat av: Kenth Wasserman

2011-10-07 @ 18:33:55
Postat av: Kenth Wasserman

Louise:

Näe, detta trodde jag aldrig skulle hända men nu får jag faktiskt gå in och försvara Stallpolisen, inte för att jag tycker att han har en sekund rätt, men för att det måste vara OK att uttrycka sin åsikt utan att bli anklagad för att vara pantad.

Jag var en av de första att nappa på namninsamling och FB-insamling mot denna licenshöjning men jag kan faktiskt förstå om man kan ha annan åsikt då det ju faktiskt blir billgare för de sim idag tävlar regionalt - men jag tror att denna höjning riskerar att minska nyrekryteringen till tävlandet jättemycket och vill inte ha den....

2011-10-07 @ 18:39:25
Postat av: Åsa

Jag är med i FB gruppen och har skrivit på namninsamlingen av flera skäl.

Ett är sättet som det här i tysthet arbetades igenom och sättet som förbundet meddelade beslutet.

dessutom befarar jag att det kommer att medföra att många hobbyryttare kommer att avstå från tävlandet. Inte för att de inte har råd utan för att de tycker att kostnaden blir för hög i förhållande till vad man får tillbaka. Jag tycker mig ha förstått att du själv jobbar i försäljningsbranchen och då är du väl medveten om prisets psykologiska effekt.



Sen känner jag respekt för de som säger att de inte har råd att fortsätta att tävla, endast de och ingen annan kan avgöra det.

550 för min licens och 200 för hästlicens är inte avgörande för om jag har råd att tävla eller inte, men så som förbundet agerar så verkar det som om deras inställning till ryttare som mig är att vi är en belastande grupp som man skall få ut så mkt som möjligt av. Därför har min motivation till att tävla och fortsätta engagera mig i klubben minskat

2011-10-09 @ 21:16:32
Postat av: Anette Glasell

Håller med övriga. Min dotter tävlar kanske fem gånger på ett år på lokal nivå. Licensen har hittills kostat 200 kr och jag ser ingen som helst anledning till att betala 750 kr för att hon ska kunna tävla fem gånger och dessutom betala ca 150 kr/start! Hon kommer att bli jätteledsen, men blir det höjning av den klassen kommer inte min dotter att tävla mer. Det är hutlöst med tanke på vad man får för dom pengarna!

Det finns många duktiga ryttare som får slå ur underläge som kan bli framtidens stora ryttare för Sverige, men som nu kanske slutar tävla!!

Skriv på namninsamlingen fortast möjligt!

2011-10-11 @ 22:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0