Hemma igen en kort stund

Åkte från den lilla mysiga byn Leer kl 09.00 i morse och har precis kommit hem. När man inte har tillgång till nån dator är det svårt att uppdatera bloggen. Under två och en halv dag utan att skriva av sig kommer man på en massa saker att skriva om.
I lördags kväll var jag med om nåt helt nytt och väldigt annorlunda. Var tillsammans med vännerna Thomas, Larissa och Shouke från Hölscher/Equest på Kyrkfest. Måste få fart på min nya telefon så jag kan börja lägga in bilder Ja vadå kyrkfest tänker ni. Är uppväxt i ett frireligöst hem och då har man varit med på massa olika happenings såsom kyrkbasarer, predikningar etc.
Kyrkfesten i Leer var nåt helt annorlunda. På baksidan av den gamla kyrkan var det iordninggjort för en riktig fest. Det fanns lotter, skjutbana. Ja eller inte kanske riktigt en skjutbana. Man sköt på blommar eller några andra saker på ett avstånd på två meter med ett luftgevär. Det var rätt dåligt tryck i geväret så om avståndet hade varit fem meter hade kulan inte orkat fram. Man kunde även gissa vikten på en levande gris. Det fanns även några matserveringar. Men det som var mest framträdande på hela området var all alkoholservering. Det var flera hundra besökare där och alla över 18 drack nåt mer eller mindre. Det var konstant tjock kö till ölserveringarna.
Och allt detta var i kyrkans namn och allt överskott gick till kyrkan och jag kan garantera att det blev ett stort överskott. Folket i byn ställde mangrant upp både som funtionärer i de olika stånden och som betalande besökare som drack så mycket dom orkade.
Undrar hur många av alla festdeltagare som besökte högmässan dagen efter?
Detta hade kanske kunnat vara ett nytt grepp för svenska kyrkan som har svårt att få besökare till sina tillställningar. Kanske även dressyrtävlingar skulle testa det för att få lite drag på sina tävlingar.
När jag försökte förklara för vännerna från Hölscher att det aldrig skulle gå att ha nån liknande fest i kyrkans namn i Sverige var dom helst oförstående.  Dom förstog inte varför man inte kunde festa, dansa och dricka alkohol i kyrkans namn. Insåg att det inte var nån idé att fortsätta dikussionen.

Trodde att sången: Jawoll jawoll jawoll ich liebe alkohol etc var nr 2 som tysklands nationalsång men dom hade aldrig hört den men nu kan dom den.

Tyskar kör inte bil bra, bara fort.

På Spogamässan fanns det inte mycket nyheter vare sig det gäller produkter eller design. Har kanske blivit lite lågkonjunktur även i idésprutorna inom hästsporten.

Kanske dax att lägga sig och sova nu när man lyckats varva ner lite. Bara att packa om väskan för två nya mässor i Stockholm. I morgon ska vi göra iordning montern för Trikem på Apoteksmässan som är onsdag och torsdag. Har aldrig varit med på nån Apoteksmässa förut. Undrar hur besökarna är. Min ertarenhet av apoteksfolk är dom gångerna jag varit på ett apotek. Min något förutfattade uppfattning om dessa yrkesmänniskor är att dom är lågmälda, långsamma, grå med vita rockar och har en väldigt hög medelålder. Det är väldigt sällan man ser yngre människor jobba på ett apotek coh då inställer sig frågan. Är apotekare gamla redan från början?
Undrar om man kan skämta och skoja med dom? Lovar att återkomma i den frågan.

På fredag och lördag blir det iaf en mässa jag är van vid, Hästsportmässan. Den ständigt återkommande fackmässan där återförsäljare från hela Sverige kommer för att handla och ha kul. En mässa jag ser fram emot för det blir alltid kul.

Nä nu ska jag lägga mig så god natt på er, H.

Kommentarer
Postat av: Sumpan

men du, tyskar kör inge bra i bil?!

Vad sägs om S.Vettel och M.Schumacher-

tycker dom kör ganska bra- iallfall idag på Monza :D

2011-09-11 @ 16:53:13
Postat av: H

Det var en intelligent jämförelse. Ungefär som att alla svenskar var duktiga på slalom när Stenmark var som bäst. Och som jag skrev. Tyskar kör inte bra, bara fort. Precis som Vettel och Skomakaren. Kommer du ihåg Skomakarens parkering i Monaco för några år sedan?

2011-09-11 @ 19:59:26
Postat av: Sumpan

Jo men visst, det vara bara en liten motorhets i hästvärlden, de flesta tycker man är galen som ser på bilar som åker runt, för det säger de är tråkigt och ovärt.



Fast när man har tillbringat en hel helg som funktionär på dressyrtävling så funderar jag på skillnaden, för där tycker jag att det är hög tråkfaktor...

(trots att jag som mamma har kravet på att ponnyn som hoppar ska gå motsvarande dressyrklass, annars kan dottern glömma hopptävlingen.)

2011-09-14 @ 11:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0