Stilhoppning

Jag tror att från det här uppropet om nej till stil kan det komma nåt väldigt bra. Kan inte tänka mig annat än att förbundet lyssnar på de olika åsikter som har kommit fram. Då menar jag de åsikter med tanke bakom. Att det är massa ointelligenta åsikter som kommer från folk som inte har fattat vad förbundet är ute efter kan vi lämna bakom oss. Att tro att förbundet vill att ponnyhoppSM ska omvandlas till ett nytt dressyrSM är för korkat för att ens bemötas.
Att se till rid/hoppsportens utveckling är det primära målet. I min värld innbär det också att dessa djur vi älskar och respekterar ska få ett bättre liv. Det är dom värda eftersom dom ger så mycket mer än dom tar.

Vad jag inte förstår är varför man kvalar till en tävling där man vet förutsättningarna och sen låtsas som man inte har fattat vad det innebär. Att det skulle vara stilbedömning på ponnySM kan inte kommit som en överraskning.
Det framförde förbundet redan i våras om jag inte missminner mig.

Jag uttryckte mig lite otydligt i början av mina inlägg om stilhoppning. Jag fick det att låta som att barn under 15 inte skulle tävla om SM. Jag ställde bara en fråga om hur många sporter det fanns där barn under 15 fick tävla om SM.
Vad jag fortfarande tycker är att barn under 12år inte ska tävla om SM. Att använda argument som att dom ska vara med för att lära sig samt att känna nerven och pressen köper jag inte. Det hinner dom med tids nog och press och nerv känner dom på "vanliga" tävlingar så det räcker till. Ridsporten har den fördelen att man kan hålla på hur länge som helst vilket innebär att press och nerv kommer.

Jag är fullständigt övertygad om att det på ett eller annat sätt kommer att bli nån sorts stilhoppning i Sverige i framtiden. Ska vi kunna fortsätta att få fram världsstjärnor behövs det ett förbund med långsiktiga mål och detta är ett av målen. Det känns som att Sylve och övriga gruppen bakom hoppningen ser till en helhet som inbegriper allt ifrån B-ponnier till landslagsryttare och mig veterligen har det tänket inte funnits inom förbundet förut. Inte på samma uttalade sätt förut iaf.

Kommer att följa detta mycket intressanta spörsmål med stort intresse.

Själv har jag idag ridit för första gången i år. Ja eller iaf skrittat ut på Nicke en halvtimma. Ska villigt erkänna att jag var lite nervös innan jag satt upp. Nicke har inte ridits på 3-4 månader pga av ligamentskador och idag skulle han sättas igång efter att han blivit friskförklarad. Han är en ganska pigg krabat och har lite spring i benen. Det kan alla dom som släppt in och ut honom i hagen intyga. Anledningen till att jag fick rida idag är att R går en intensivkurs i körkortsteori varje kväll den här veckan.
Det får mig att minnas en hemresa från Heby för tre år sedan där R hade tävlat. Helt plötsligt säger R: Jag önskar att jag var 16.
Hmm tänkte jag och frågade henne varför hon sa så.
Jo för jag vill börja övningsköra och lära mig att köra på ett sånt sätt att jag inte kör som alla dom du skäller på.
Ja är man inte ett bra föredöme får man vara ett avskräckande exempel.
Verkar inte som jag har fått några ridsår där jag sitter så i morgon blir det till att skritta både Nicke och Lilleman.
Lilleman vilar den här veckan och det innebär att han som vila ska skrittas ca 45 minuter per dag.

Ha en fortsatt bra kväll för det tänker jag ha, H.

Kommentarer
Postat av: Kenth Wasserman

Ingen av de på SM närvarande funktionärerna, deltagarna, stildomarna eller föräldrarna hade förstått att det var så det skulle se ut som det nu blev - A-tränaren Lennart Lindelöw berättade sakligt och förståeligt för arrangörer och ponnyledare att proppen nog skulle tolkas på ett annat sätt än hur det nu gjordes...och sedan var det tyst........länge.........sedan rann hela infomötet ut i sanden. Det var väldigt lustigt faktiskt....

2011-09-19 @ 22:54:09
URL: http://123minsida.se/nejtillstil
Postat av: H

Ja vi får verkligen hoppas att det ur detta kaos kommer nåt som till slut för nåt gott med sig. Tror ändå fortfarande på grundidén.

2011-09-19 @ 23:01:45
Postat av: Rebecca

du är duktig papi som rider, men du tycker ju att det är kul ;)



Tänkte bara säga att vi i skolan har jobbat med olika saker inom idrott tex elitsatsning i tidig ålder osv, har skrivit ett arbete om det. Att få sin unge att rida SM som tolvåring är för mig att elitsatsa, man tävlar ju ändå om att bli svensk mästare.

Om man läser på riksidrottsförbundets hemsida så står det klart och tydligt att man räknas som ett barn (vilket innebär att man håller på med barnidrott) tills man är 12. Från 13-19 håller man på med ungdomsidrott sedan vuxenidrott.

Det finns hur mycket som helst att läsa om barnidrott men det jag vill komma till är att dom säger att man inte ska börja elitsatsa i senare "ungdomsidrottsår".

På riksidrottsförbundet kan man även läsa att dom inte rekommenderar att man har bestämt sig för endast en idrott som 12åring utan ska hålla på med många olika för att man ska tycka att det är kul med idrott. Bara en liten tanke...

2011-09-20 @ 14:36:27
Postat av: Lis

Håller fullständigt med dig. Förstår inte motsatsen mellan stil och bra ridning och SM-medaljer. Jag behöver inte titta så långt för att se att man kan vinna många speedklasser utan att det ser minsta lilla hetsigt ut. Snäva svängar, kapa galoppsprång men ändå balans både hos häst och ryttare. Var i Ljungby senast i helgen och såg en 1,40 med grymma speedryttare. Ingen av dem i toppen hade haft några problem med stilpoliser!! OCH de finns med i toppen klass efter klass vilket tyder på att det rids just på det viset annars hade pållarna lagt av...

2011-09-20 @ 15:41:34
Postat av: Kalle Nilson

Hallelulja och amen !! Huvudet på spiken av både Stallpolis och Lis. Tyvärr finns det för många "barn" i ponnyeliten som fått hästar som många gånger överstiger deras förmåga att rida. Jag hoppas verkligen att stilhoppningen får en mer framträdande roll i framtidens ponnyelit.

2011-10-05 @ 12:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0