Livet går vidare.

Det har sagts av många men tål att upprepas. Jerringpriset till RGB var det största av rent medialt mått för ridsportsverige innan Jerringhånet. Nu vette fan om inte Jerringhånet är blev lite större än själva priset. Har hästfolk någonsin manifesterat så mycket utanför sin egen lilla värld? Inte bara i hästforum har debatternas vågor gått höga utan även i de flesta tidningar och vanliga social forum. Utan diverse sportjournalisters okunniga och ibland rent barnsliga skriverier hade det aldrig blivit denna storm eller rättare sagt orkan.
Nu ska vi inte förledas att tro att bara pga detta så kommer ridsporten(även alla andra delar av Ridsportförbundets olika delar)att få spaltmil i dessa tidningar. Nä så enkelt är det inte. Motståndet från olika medier förutom tidningar är även radio och tv. Sveriges Radio och tillika Sveriges Television ska ju spegla Sverige. Radio sporten är ju definitiv inte inne på den linjen. Iaf kan man uppfatta det så.
Om nån svensk är och tävlar på t.ex europatouren i golf och ligger på 23e plats efter första dagen så sägs detta på radiosporten. Jag  vet jag lyssnar på radiosporten minst 5 dgr i veckan.
Om en svensk vinner en 150hoppning på nån internationell tävling i Europa får man aldrig höra om det. För jävligt säger ni. Helt normalt säger jag om det beror på vad jag tror. Jag tror det beror på några olika anledningar.
Först och främst. Redaktionens intresse. Sen undrar jag omden som vinner denna 150klass nånstans i Europa bemödar sig med att höra av sig till diverse sportredaktioner.

Kan bara återknyta till  när äldste sonen tävlade Gokart.
Givetvis skrevs det aldrig nåt om hans tävlande. Iaf inte innan jag började skicka in resultaten. Beroende på hur mycket plats dom hade tog det olika många dagar innan det publicerades men Nerikes Allehanda tg alltid in resultaten. Och skickade jag dom till både sporten och lokasidan kom det med på två ställen.

Hoppsan, måste dra så nu hinner jag inte riktigt knyta ihop säcken här men vad jag menar är att om vi inte hjälper sportredaktioner med utbildning och tillhandahållande av matrial blir det inte bättre. Det är enbart upp till oss om vi vill syna i massmedia. Hur många av er som klagar och gnäller har nån gån gjort nåt för att vår sport ska synas?

Ha´t gott alla hästvänner och ni andra med, H.

PS Har inte hunnit kolla igenom vad jag skrivit så snälla gnäll inte över stvfle. DS


Kommentarer
Postat av: Kenth Wasserman

Jag inleder med något överraskande

Käre vän, gott jobbat och det var inte förvånande att du startade gruppen. Nu är frågan hur går vi vidare?

För det måste vi väl göra mtp att teflonhjärnorna på bl.a. Aftonbladets redaktion annars, med glädje, kommer att förtränga dig, mig, de andra som engagerat sig, alla som röstade på RGB och för den delen hela ridsporten. Jag är säker på att det är rätt läge nu och vi har fått in foten i dörrspringan eller jag har möjligen fått tryckt dit magen. Frågan är dock, hur går vi vidare?

Jag har ju en liten grej med mina återkommande mail till Jan Helin men vad gör vi mer?

Återkom med idéer eller tankar och vi kan ju ta det över FB om det är osnygga idéer :-)

2012-01-19 @ 23:01:54
Postat av: Lena Gävert

Jerringhånet, den var bra. Priset förtjänar ju faktiskt lite respekt från sportjournalisterna..

Du är himlasn bra på att blogga..alltid kul att läsa även om man inte alltid håller med om allt men så ska det ju vara ;=))

2012-01-20 @ 01:03:49
Postat av: MArion

Som frilansande ridsportskribent är det här problemet något jag försökt pränta i hästfolk i snart 10 år. Alla är bra på att gnälla på att det inte står om ridsport - men när jag frågar om de hört av sig till redaktionen så blir det ett ? till svar. Är liksom inte möjligt för sportredaktionen att ha koll på allt som händer men hojta till så lovar jag att det kommer en reaktion. Det kanske inte alltid skrivs men lovar att det blir betydligt oftare än om det är knäpptyst.

http://na.se/sporten/sportkronika/1.1514546-rolf-goran-ar-ridsportens-zlatan

2012-01-21 @ 10:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0